زبانشناسی اجتماعی
شهرام مدرس خیابانی؛ بهرام مدرسی؛ وحید طاولی؛ فریده محسنی هنجنی
چکیده
در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است تا با استفاده از نظریة عمومی طنز کلامی آتاردو (2020)، به بررسی و تحلیل درونمایه جوک پرداخته شود. دادههای پژوهش حاضر شامل 400 جوک است که در یک بازۀ سه ماهه از شبکههای مجازی و نرمافزارهای پیامرسان مانند تلگرام و واتساپ جمعآوری شده است. تحلیل داده به صورت توصیفی و تحلیل محتوا با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است تا با استفاده از نظریة عمومی طنز کلامی آتاردو (2020)، به بررسی و تحلیل درونمایه جوک پرداخته شود. دادههای پژوهش حاضر شامل 400 جوک است که در یک بازۀ سه ماهه از شبکههای مجازی و نرمافزارهای پیامرسان مانند تلگرام و واتساپ جمعآوری شده است. تحلیل داده به صورت توصیفی و تحلیل محتوا با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. علاوه بر این به منظور ارزیابی معناداری متغیرهای پژوهش از آزمون خیدوی پیرسون و برای بررسی شدت ارتباط بین متغیرها از آزمون کرمر استفاده شده است. آنچه در این پژوهش مطرح میشود شناسایی الگوهای رایج در ساخت جوکهای زبان فارسی و تعیین الگوی برتر براساس میزان خندهداری است. پس از تحلیل دادههای پژوهش سه الگوی رایج شناسایی شد و پس از تهیه پرسشنامه شامل 30 جوک برگرفته از هر یک از الگوهای مذکور و مشارکت 125 نفر با متغیرهای اجتماعی گوناگون از قبیل میزان تحصیلات، سن و جنسیت، الگوی برتر بر اساس معیار میزان خندهداری شناسایی شد.